Photography by Mogway
Strona Główna ˇ Artykuły ˇ Kategorie Newsów ˇ Słownik pojęć fotograficznychPoniedziałek, Maj 28, 2018
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Kategorie Newsów
Szukaj
Słownik pojęć fotograficznych
Trochę szerzej o filtrach polaryzacyjnych
Symbole i oznaczenia obiektywów
Co powinieneś wiedzieć o lustrzance
RAW, TIF ,JPG
Filtry- rodzaje i zastosowanie w fotografii
Statyw -jaki wybrać?
Rodzaje kompozycji obrazu
Elementarz czyli fotografia dla zielonych
Elementarz czyli fotografia dla zielonych czII
Elementarz czyli fotografia dla zielonych czIII
Elementaż czyli fotografia dla zielonych czIV
Jaka osłonka na obiektyw? Tulipan czy pełna?
Co to jet HDR?
Obrabiać zdjęcia czy nie?
Lampa Błyskowa- praktyczne porady
Lampa Błyskowa-praktyczne porady-w dzień
100 naprawdę cennych rad
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 41
Najnowszy Użytkownik: MathewDic
Elementaż czyli fotografia dla zielonych czII

Kilka słów tytułem przypomnienia i odświeżenia wiadomości, które nam się przydadzą w naszych dalszych poczynaniach w temacie poznawania zagadnień z dziedziny fotografii i fotografowania.

Przysłona- urządzenie znajdujące się w obiektywie, służące do zmniejszania, przysłaniania, otworu obiektywu, w celu ograniczenia ilości światła padającego na element światłoczuły. Nie piszę celowo na matrycę, ponieważ przysłona działa identycznie w obiektywach przy aparatach analogowych i cyfrowych.

Drugim składnikiem do wykonania zdjęcia jest czas naświetlania. I tu właściwie sama nazwa mówi wszystko, można tylko rozszerzyć , że jest to czas otwarcia migawki. Oznaczenia przysłony i zapis czasu szerzej omówiliśmy w poprzednim artykule.

Najważniejszym i najczęściej spotykanym zagadnieniem w fotografowaniu jest ekspozycja. Ekspozycja jest kombinacją czasu naświetlania i przysłony .Ekspozycja ściśle zależy od nastaw przysłony i czasu naświetlania. Chodzi o to ,żeby wykonać prawidłowo naświetlone zdjęcie, jest potrzebna ściśle określona ilość światła. Ta ilość jest zawsze taka sama( przy określonej czułości, ale o tym za chwilę).

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Wszystkie lustrzanki cyfrowe i duża część aparatów kompaktowych ma na ekranach skalę EV(skala ekspozycji)

. Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Jest to skala którą trzeba kontrolować , bo wiele nam może ona powiedzieć. 0(zero) na skali mówi nam o tym, że kombinacja przysłony i czasu została dobrana odpowiednio i do materiału światłoczułego dotrze idealna ilość światła. Możemy śmiało nacisnąć spust migawki bez obaw ,że zdjęcie będzie prześwietlone lub niedoświetlone. Wychylenie wskaźnika w kierunku+, będzie mówiło o prześwietleniu, czyli należy ograniczyć ilość światła .

I jak pamiętamy mamy do wyboru, zamiennie 2 możliwości, albo zwiększamy przysłonę, albo skracamy czas naświetlania. I analogicznie będzie przy zdjęciach niedoświetlonych, z tym, że trzeba zwiększyć(wydłużyć )czas naświetlania, lub otworzyć bardziej przysłonę.

Skąd wiadomo o ile trzeba zmienić te parametry? W trybie M(manualnym) wyłącznie metodą prób i błędów, lub przy większym doświadczeniu i znajomości posiadanego sprzętu- na wyczucie, lub przy pomocy , jeżeli mamy i umiemy się posługiwać –światłomierza zewnętrznego. Załóżmy, że na próby nie mamy czasu, doświadczenia nie mamy ,światłomierza również. Najprościej skorzystać ze światłomierza wbudowanego w aparat i procesora który sam wskazania światłomierza dopasuje nam do jednego ze składników ekspozycji.

Aby skorzystać z tego bardzo skomplikowanego urządzenia ,a zarazem bardzo prostego w obsłudze , należy jedynie wybrać który parametr ekspozycji ma byś stały, a który ma się dopasować. Jeżeli chcemy aby przysłona była stała , ustawiamy pokrętło w pozycji Av (priorytet przysłony ) a czas dobierze nam się automatycznie.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Jeżeli chcemy żeby czas był ustawiony przez nas , a przysłona dobrała się automatycznie, ustawiamy pokrętło w pozycji Tv(priorytet czasu) .

Może zaistnieć taka sytuacja ,że warunki oświetleniowe będą ekstremalnie różne, od możliwości manewrowych naszych nastaw i ustawień automatu. Przykładowo nastawiamy czas 1/1000s, nasza minimalna przysłona w obiektywie (czyli taka jaką może automat maksymalnie otworzyć) jest F2,8, warunki oświetleniowe są bardzo kiepskie. Wtedy nasze nastawy w okienku powinny pulsować, dając tym znak, że zdjęcie nie będzie poprawnie naświetlone( o ile automat w ogóle pozwoli na wykonanie takiego zdjęcia).

Co wtedy robimy? Mamy do wyboru 2 rzeczy . Zwiększyć czas naświetlania . Jeżeli obiekt nie bardzo się porusza, nam nie trzęsą się ręce i nie mamy teleobiektywu, to czas można wydłużyć do 1/60s .Poniżej tej wartości istnieje możliwość poruszenia zdjęcia.

Oczywiście te wartości są orientacyjne , bo jak ktoś się uprze to przy 1/200s poruszy zdjęcie, a przy 1/10s nie poruszy. Co robić jeżeli mamy maksymalnie otwartą przysłonę i czas na granicy poruszenia zdjęcia i dalej nam brakuje dostatecznej wartości ekspozycji? No jest jeszcze jeden parametr z którego można skorzystać , czyli czułość materiału światłoczułego. Przy analogach to ustawiamy ją w kiosku, kupując film o odpowiedniej czułości, w aparatach cyfrowych jest możliwość regulacji jej przy każdym zdjęciu oddzielnie.

Podwyższanie czułości , czy przy matrycach czy przy błonach światłoczułych wiąże się z szumem(ziarnem). Ziarno oprócz niektórych efektów artystycznych , wpływa na pogorszenie jakości zdjęcia.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

W miarę możliwości korzystamy z jak najmniejszej wartości ISO. Bezpieczne wartości ISO mają ścisły związek z wielkością i nowoczesnością technologii zastosowanych w matrycach. Czyli w różnych aparatach , użyteczna czułość będzie miała różne wartości ISO.

Jeżeli chodzi o nadmiar światła, to jeżeli nie są to zdjęcia korony słońca to swobodnie skracając czas , czy przymykając przysłonę , damy sobie bez trudu radę.

Są również ustawienia karkołomne, przypominające jazdę na pełnym gazie z zaciągniętym hamulcem. Czyli długi czas 1/30 ,przysłona F22 (trzeciego składnika czyli ISO już nie będę mieszał) Jest bez sensu stosowanie czasu poniżej granicy poruszenia zdjęcia i tak przymkniętej przysłony z dwóch powodów :pierwszy to czas poniżej granicy poruszenia zdjęcia , drugi powód to taki, że ostrość obiektywu nie jest jednakowa na wszystkich przysłonach.

Przeważnie na skrajnych przysłonach jest słabsza od przysłon środkowych. Są to indywidualne właściwości obiektywów i dobrze by było zajrzeć w specyfikacje swojego sprzętu i mieć świadomość słabych i mocnych punktów , zarówno w przysłonach jak i w ogniskowych.

Pojawił nam się nowy termin „ogniskowa”. Myślę, że wszyscy mieli do czynienia z ogniskową soczewek w szkole, to mniej więcej to samo tylko dotyczy całego obiektywu. Ogniskowa to odległość pomiędzy ogniskiem układu optycznego obiektywu a punktem głównym układu optycznego .Ogniskowa ma ścisły związek z powiększeniem. Małe ogniskowe dają małe powiększenia (szerokie kąty)Duże ogniskowe dają duże powiększenia (wąskie kąty).

Powiększenie zależy również od wielkości matrycy . Małe matryce maja większe powiększenia, duże mniejsze powiększenia. Ogniskowe są wartościami stałymi dla obiektywów są podawane w mm w stosunku do pełnej klatki. Aby porównać ich przybliżenia w aparatach o różnych wielkościach matryc ,stosuje się przelicznik (ekwiwalent)

Dla popularnych matryc lustrzanek niepełno klatkowych wynosi on X1,5-1,6.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Czyli ekwiwalent 100mm pełnej klatki w matrycy niepełno klatkowej będzie wynosił150mm.

Obiektywy można podzielić na stało ogniskowe i zmienno ogniskowe. W stało ogniskowych jest jedna ogniskowa bez możliwości jej regulacji. Obiektywy zmienno ogniskowe, zwane popularnie zoomami , mają możliwość zmiany ogniskowej co w konsekwencji daje nam możliwość przybliżania i oddalania obrazu.

Następny podział obiektywów to na stało świetlne i o zmiennym świetle( światło obiektywu to minimalna przysłona)Wszystkie obiektywy stało ogniskowe są zarazem stało świetlne. Przy zoomach stałe światło jest stosowane przy droższych egzemplarzach. Przy pozostałych, światło obiektywu spada wraz ze wzrostem ogniskowej.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Tu widzimy typowe oznaczenie obiektywu. Można z niego wyczytać zakres ogniskowych, wartości minimalnych przysłon(światło obiektywu) i rozmiar gwintu filtra.

Co to jest krotność zoomu? Krotność zoomu jest wartością która nie wiele nam mówi o obiektywie i jest często stosowana jako chwyt marketingowy w kompaktach. NP. obiektyw o ogniskowej 10-100mm będzie miał tę samą krotność zoomu co 15-150mm. Producenci tym parametrem maskują faktyczną ogniskową ich aparatów, ponieważ przy tych wielkościach matryc ogniskowe maja 6-30mm . Kto zna temat to taki parametr go nie wystraszy, ale marketingowo blado to wypada przy posiadaczu lustrzanki z zoomem np.18-250mm.

W przyszłym odcinku napiszemy coś , o balansie bieli , lampie, głębi ostrości i innych nastawach aparatu.
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

mogway
11/10/2010 19:41
W związku z przerwą na forum fotograficznym, zachęcam do korzystania z tego forum.

201655 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-2005

Hip Hop Theme by Guc!o

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie