Photography by Mogway
Strona Główna ˇ Artykuły ˇ Kategorie Newsów ˇ Słownik pojęć fotograficznychNiedziela, Wrzesień 23, 2018
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Kategorie Newsów
Szukaj
Słownik pojęć fotograficznych
Trochę szerzej o filtrach polaryzacyjnych
Symbole i oznaczenia obiektywów
Co powinieneś wiedzieć o lustrzance
RAW, TIF ,JPG
Filtry- rodzaje i zastosowanie w fotografii
Statyw -jaki wybrać?
Rodzaje kompozycji obrazu
Elementarz czyli fotografia dla zielonych
Elementarz czyli fotografia dla zielonych czII
Elementarz czyli fotografia dla zielonych czIII
Elementaż czyli fotografia dla zielonych czIV
Jaka osłonka na obiektyw? Tulipan czy pełna?
Co to jet HDR?
Obrabiać zdjęcia czy nie?
Lampa Błyskowa- praktyczne porady
Lampa Błyskowa-praktyczne porady-w dzień
100 naprawdę cennych rad
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 41
Najnowszy Użytkownik: MathewDic
Co to jest HDR?
-Zachód słońca. Ładne niebo kosztem niedoświetlonego dołu? A może poprawnie naświetlony dół kosztem jaskrawie białej góry? Nie możesz pogodzić się z małą rozpiętością Twojej matrycy? Chcesz, żeby niebo na zdjęciach robionych w lesie było wreszcie błękitne? Spróbuj HDRa!-
-
I. Co to jest HDR? Jaki sprzęt jest potrzebny? Trochę teorii.-
Co to jest HDR?-
HDR – (High Dynamic Range) jest zbiorem technik pozwalających na tworzenie plików cyfrowych o rozpiętości tonalnej wyższej niż rozpiętość matrycy na której ów plik został pierwotnie zarejestrowany. Celem stosowania technik HDR jest poprawne oddanie szerokiego zakresu intensywności oświetlenia, począwszy od głębokich cieni, a na tarczy słonecznej skończywszy. Ktoś kiedyś na pl.rec.foto.cyfrowa napisał, że dzięki technice tej na jednej fotografii możemy przedstawić zarówno przedmioty tak ciemne jak czarny aksamit w szafie i tak jasne jak włókno 100W żarówki jednocześnie-

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Kto może korzystać z techniki HDR? Jaki sprzęt jest do tego potrzebny? Żeby móc skorzystać z techniki HDR nie potrzebujemy specjalnie ‘wypasionego’ sprzętu. Wystarczy statyw i zwykły aparat cyfrowy umożliwiający pracę w trybie manualnym bądź korekcję ekspozycji (chociaż polecam tę pierwszą opcję ze względu na maksymalną kontrolę nad wynikowym obrazem). Jednak w celu uzyskania najlepszych efektów radziłbym skorzystać z aparatu cyfrowego, który oferuje:-
-pracę w trybie manualnym-
-manual focus – czyli system ręcznego ostrzenia-
-punktowy tryb pomiaru światła-
-zapis plików w formacie RAW-
-możliwość wyświetlania histogramu-
-
Rozpiętość tonalna i wartość ekspozycji (EV) – troszkę cyferek Wartość ekspozycji (ang. exposure value)– to liczba informująca o poziomie oświetlenia, który towarzyszył fotografowanej scenie. Punktem odniesienia jest zdjęcie wykonane na materiale o czułości 100ISO przy otworze przysłony 1 i czasie naświetlania równym jednej sekundzie. Jeśli na tym zdjęciu 18% szarość zostanie prawidłowo zarejestrowana, znaczy to, że poziom oświetlenia wynosi 0EV. Idąc dalej: jeśli uda nam się zarejestrować poprawnie 18% szarość przy parametrach-
ISO:100; f:2.0; t:1s, lub-
ISO:100; f:1.0; t:1/2s, lub-
ISO:50; f:1.0; t:1s to mamy do czynienia z poziomem oświetlenia równym 1EV. Rozpiętość tonalna matrycy światłoczułej w przeciętym aparacie cyfrowym wynosi 4-6EV (nowoczesne lustrzanki mogą osiągnąć 8EV, ale ich cena dla niektórych jest barierą w ich posiadaniu).-
Co zatem zrobić jeśli rozpiętość fotografowanej sceny jest większa niż 4-6EV? Wyjścia są w zasadzie dwa:-
1)użyć filtrów połówkowych - bardzo wygodne i skuteczne w większości przypadków rozwiązanie sprowadzające się jedynie do zakręcenia (bądź włożenia do holdera) odpowiedniego filtra. Problem pojawia się wtedy, gdy fotografujemy scenę, w której nie można w sposób jednoznaczny oddzielić partii mocniej oświetlonych/mocniej odbijających światło od tych mniej oświetlonych/mniej odbijających światło. Przykładem może być np. fotografowanie drzew w gęstym liściastym lesie na tle nieba. Wtedy można.-
.. 2) zastosować HDR-
II. „Zastosować HDR”. Tylko jak? Kilka słów o technice wykonywania zdjęć.-
Wyobraźmy sobie, że fotografujemy zachód słońca nad jeziorem-fotografujemy pod światło rzecz jasna. Znajdujące się za chmurami słońce nie tworzy nam brzydkich blików, jednak skutecznie przeszkadza w poprawnym naświetleniu znajdującej się na pierwszym planie łódki.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Zatem:-
-rozstawiamy statyw-
-mocujemy do niego aparat-
-włączamy w aparacie tryb manualny, punktowy pomiar światła i histogram -upewniamy się, że wbudowana lampa błyskowa jest wyłączona -mierzymy światło na pierwszoplanowym obiekcie (w naszym przypadku łódce) -blokujemy głowicę statywu i wykonujemy pierwsze zdjęcie w formacie JPEG (na próbę) -na podstawie podglądu zdjęcia i histogramu oceniamy czy na zdjęciu poprawnie zostały oddane najciemniejsze partie (lewa strona histogramu) .

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Jeśli uzyskaliśmy zadowalający efekt możemy usunąć zdjęcie, przestawić aparat w tryb zapisu w RAW i rozpocząć wykonywanie właściwych zdjęć.-

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

-wykonujemy 3-6 fotografii (zależy z jak dużym kontrastem sceny mamy do czynienia) za każdym razem skracając czas 2-krotnie (1 EV) lub 3-krotnie (1,5EV). Podczas bracketowania nie zmieniamy wartości przysłony (ze względu na zależność głębi ostrości od otworu przysłony) ani czułości matrycy (jej zwiększanie doprowadziłoby do większego zaszumienia obrazu) -jeśli uznamy, że najjaśniejsze partie obrazu zostały poprawnie naświetlone (również pomagamy sobie szybkim rzutem oka na histogram) zwijamy sprzęt: mamy już pierwszy gotowy materiał.-
III. Obróbka plików RAW: kwestia wyboru głębi koloru, formatu pliku i jego rozdzielczości.-
Wróciliśmy już z pleneru. Zrzucone na dysk twardy zdjęcia cierpliwie czekają na obróbkę. Pokażę teraz mój sposób na „wywoływanie cyfrowego negatywu” (plików RAW znaczy się).-
Z poziomu Photoshopa CS2 wywołujemy przeglądarkę Bridge. W przeglądarce tej zaznaczamy zdjęcia, z których mamy zamiar ‘skleić’ plik HDR i otwieramy je (np. klawiszem ENTER). Po chwili zdjęcia otwierają się w CameraRAW. Zaznaczamy wszystkie pliki i odznaczamy ‘haczyki’ przy opcjach ‘auto’. Jeśli robiliśmy zdjęcia w trybie manualnym z nie zablokowanym balansem bieli najprawdopodobniej każde zdjęcie będzie minimalnie różniło się temperaturą barwową. Wybieramy jedno zdjęcie – wzorzec (np. to ze średnią ekspozycją) i na podstawie tego zdjęcia wpisujemy odpowiednie liczby w pole Temperature oraz Tint. Następnie ustalamy pozostałe parametry czyli: -Space: Adobe RGB (1998 )-
-Depth: 16 bits/channel-
-Size: np. na 1.4 MP-
-Resolution: 300 pixels/inch-
Jeśli wszystko jest już tak, jak należy klikamy w Save X Images... W nowym okienku określamy format plików (TIFF), ścieżkę ich zapisu (możemy także zmienić ich nazwy lub dodać do nich dowolne końcówki i zapisujemy.-
Jeśli mamy zamiar wywołać kilka TIFFów z jednego pliku RAW (tak jak w moim przykładzie) w tym momencie korygujemy ekspozycje (pole Exposure) wybranych plików i wywołujemy je ponownie (pamiętając o nadaniu im innej nazwy). Wywołując kilka zdjęć z tego samego RAWa należy pamiętać o pozbyciu się EXIFów ze WSZYSTKICH TIFFów biorących udział w ‘składaniu’ HDRa. Zrobimy to kopiując każdy obrazek do nowego, osobnego pliku. W przeciwnym przypadku podczas scalania mogą być problemy

Wybór głębi koloru.-
Większość amatorów cyfrowej fotografii słyszało o głębi bitowej. Wiedzą oni na ogół, że "im więcej bitów, tym lepsza jakość obrazu". Niewielu wie jednak dlaczego. Powinnismy na początku zapoznać się z kilkoma faktami. Bit jest najmniejszą jednostką danych używaną w cyfrowym zapisie. Bit może przyjąć wartość 1 lub 0. Za pomocą bitu możemy przedstawić prawdę lub fałsz, czarny lub biały, włączony lub wyłączony, płynie prąd lub prądu nie ma. Zestaw 8 bitów nazywamy bajtem. Za pomocą jednego bajtu możemy zaprezentować 256 różnych wartości (2^8 ). W cyfrowym świecie większość operacji jest wykonywana na 8 bitowych grafikach. Większość drukarek, skanerów czy monitorów do określenia odcienia koloru używają liczb z zakresu 0-255 (czyli liczb 8 bitowych).-
8 bitów - ile to kolorów?-
Obrazki w trybie RGB (Red, Green, Blue) zbudowane są z 3 kanałów - każdy kanał reprezentuje inny kolor. Jeśli pamiętamy, że 8-bitowa liczba jest w stanie określić 256 odcieni koloru to bardzo łatwo obliczymy sobie ile kolorów jest w stanie oddać nasz monitor wyświetlając 8-bitowy obrazek w trybie RGB. Wystarczy podnieść 256 do 3 potęgi (256x256x256~16 mln kolorów).-
8 bitów a 24 bity-
Czasami mówimy, że obrazek ma 24-bitwą głębie kolorów. Jest to nic innego jak wynik mnozenia 8*3(kanały). Photoshop stosuje zapis 8bits/channel (8bitów na kanał)-
Do jakiej głębi 'wywoływać' RAWy?-
Z techniki HDR korzystamy na ogół w trudnych lub bardzo trudnych warunkach oświetleniowych: przy scenach o dużym kontraście. HDRy tworzymy po to, aby uzyskać jak najwięcej informacji (szczegółów) na zdjęciu. Z tego właśnie powodu osobiście wywołuje RAWy do 16-bitowej głębi kolorów. 16-bitowa głębia daje mi więcej informacji o kolorach, a w konsekwencji płynniejsze przejścia tonalne (zauważam to zwłaszcza na dużych powierzchniach w podobnym odcieniu - np. na niebie). Polecam więc "wywoływanie do 16-bitów na kanał".-
Format pliku-
Tak jak pisałem wyżej: tworząc HDRa zależy nam na jak najpłynniejszych przejściach tonalnych i jak największej liczbie szczegółow. Barbarzyństwem byłoby na typ etapie zepsuć sprawę i jako format przyszłego pliku wybrać stratnego JPEGa. Wniosek: wywołujemy do bezstratnego TIFFa.-

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Rozdzielczość pliku-
Ponieważ są to dopiero próby i z pierwszych HDRów nie będziemy raczej wykonywać powiększeń rzędu chociażby formatu A4 nie ma sensu obrabiać ich w największej dostępnej rozdzielczości. Przeciwnie: wybierzmy najmniejszą możliwą rozdzielczość (np. 1500x1000 px) w celu przyspieszenia (co za tym idzie: uprzyjemnienia sobie) pracy. Jeśli kiedyś będziemy chcieli „skleić” HDRa w pełnej rozdzielczości i powiesić go sobie na ścianie zbudujemy sobie go po raz drugi. Pamiętajmy jednak, żeby nie usuwać RAWów. Koszt płyt CD/DVD to ok. 0,5zł/1zł. Lepiej trzymać oryginały.-
artykuł by Batman
-
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

mogway
11/10/2010 19:41
W związku z przerwą na forum fotograficznym, zachęcam do korzystania z tego forum.

212946 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-2005

Hip Hop Theme by Guc!o

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie