Photography by Mogway
Strona Główna ˇ Artykuły ˇ Kategorie Newsów ˇ Słownik pojęć fotograficznychPoniedziałek, Lipiec 16, 2018
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Kategorie Newsów
Szukaj
Słownik pojęć fotograficznych
Trochę szerzej o filtrach polaryzacyjnych
Symbole i oznaczenia obiektywów
Co powinieneś wiedzieć o lustrzance
RAW, TIF ,JPG
Filtry- rodzaje i zastosowanie w fotografii
Statyw -jaki wybrać?
Rodzaje kompozycji obrazu
Elementarz czyli fotografia dla zielonych
Elementarz czyli fotografia dla zielonych czII
Elementarz czyli fotografia dla zielonych czIII
Elementaż czyli fotografia dla zielonych czIV
Jaka osłonka na obiektyw? Tulipan czy pełna?
Co to jet HDR?
Obrabiać zdjęcia czy nie?
Lampa Błyskowa- praktyczne porady
Lampa Błyskowa-praktyczne porady-w dzień
100 naprawdę cennych rad
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 41
Najnowszy Użytkownik: MathewDic
Co powinieneś wiedzieć o lustrzance
Lustrzanki od siedemdziesięciu lat ewoluują nieprzerwanie od stadium prostego pudełka na film z obiektywem i wizjerem optycznym, aż po zaawansowane i wyrafinowane lustrzanki cyfrowe jakie mamy okazję obecnie kupować. Zmiana elementu światłoczułego z analogowego na cyfrowy tylko przyśpieszyła cały proces. Jeszcze nie tak dawno lustrzanki z podglądem na żywo zdawały się być odległą przyszłością a sam pomysł ocierał się o science-fiction – dziś jest to standard.
Popularność lustrzanek może wydawać się dziwna, jeżeli mamy w pamięci manualne aparaty wymagające potężnej dawki wiedzy. Producenci od wielu lat starają się, aby osoba rozpoczynająca swoją przygodę z fotografowaniem decydowała się na zakup lustrzanki. Działania te są bardzo szeroko zakrojone i dotyczą nie tylko zmian w wyglądzie zewnętrznym, ale co najważniejsze – opierają się na ciągłym rozwijaniu funkcjonalności i coraz lepszej ergonomii.
Osoby, które do tej pory fotografują aparatem kompaktowym w wielu sytuacjach były niezadowolone. Powodem tego może być niższa, w porównaniu z lustrzanką, ergonomia użytkowania lub też ograniczenia w zakresie możliwości fotograficznych. Często odnosi się wrażenie, że lustrzanki trzyma się wygodniej i pewniej dzięki temu, że ich obudowy posiadają bardzo dobrze wyprofilowane uchwyty. W aparatach kompaktowych tego rodzaju rozwiązania są stosowane w większości przypadków tylko w modelach wyposażonych w obiektywy o bardzo szerokim zakresie ogniskowych.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Konstruktorzy lustrzanek starają się, aby zmiana większości podstawowych ustawień aparatu była możliwe szybka i prosta. W tym celu obok spustu migawki i z prawej strony ekranu LCD usytuowane są klawisze szybkiego dostępu. Dzięki temu palcem wskazującym i kciukiem możemy bezproblemowo sterować lustrzanką i sprawnie wykorzystywać jeden z jej podstawowych atutów – wizjer optyczny. Bardzo szybko można opanować swój aparat do tego stopnia, że zmiana parametrów jego pracy będzie następowała intuicyjnie i bez odrywania oka od wizjera, którym posługujemy się podczas kadrowania. Osoby, które nie miały nigdy wcześniej kontaktu z lustrzankami analogowymi lub cyfrowymi i fotografowały tylko kompaktami, gorąco namawiam do wykorzystywania wizjera optycznego. Korpus przyłożony do oka to najbardziej naturalna dla lustrzanek pozycja i to właśnie wtedy pokazują one swój pełny potencjał. Kiedy kontrolujemy to co się dzieje przed obiektywem z pomocą wizjera, to kadrowanie i komponowanie fotografii jest proste i przyjemne. Kolejną ważną zaletą wizjera optycznego jest to, że baterie nie są tak szybko wyczerpywane jak to ma miejsce w przypadku podglądu na żywo. Jeżeli jesteśmy pozbawieni ciągłego dostępu do sieci elektrycznej to używanie wizjera okazuje się być idealnym sposobem na zaoszczędzenie energii.
Oczywiście, jeżeli nasza lustrzanka posiada tryb podglądu na żywo to warto z niego korzystać, ponieważ może on być niezastąpiony. W sytuacji gdy chcemy wykonać zdjęcie z "perspektywy żaby" czy też ponad głową tłumu, uchylny panel LCD to prawdziwy skarb. Lustrzanki serii Sony α, które posiadają tryb live view (oprócz modeli DSLR-A230 i DSLR-A450), są wyposażone w mechanizm Quick AF Live View, czyli podgląd na żywo z szybkim autofocusem. Dzięki temu rozwiązaniu możemy skorzystać z zalety podglądu na żywo znanego z kompaktów, w połączeniu z szybkim i sprawnym autofocusem typowym dla lustrzanek. Ponadto duży ekran ułatwia kadrowanie i zapewnia wygodne przeglądanie wykonanych zdjęć. Wygodę fotografowania podnoszą uchwyty do zdjęć pionowych, które ponadto pozwalają na przedłużenie żywotności aparatu poprzez użycie dwóch akumulatorów. Tego rodzaju rozwiązanie nie jest spotykane w aparatach kompaktowych i występuje tylko w lustrzankach. Ergonomia to ważna sprawa, ale przecież to nie dla wygody kupujemy lustrzanki. Patrząc na cechy tego rodzaju aparatu można łatwo wskazać trzy podstawowe cechy, które decydują o tym, że lustrzanka jest uważana za najlepsze narzędzie do fotografowania.

Pierwszym z nich jest wymienna optyka, bez której korpus nie zarejestruje zdjęcia. Obiektyw sam z siebie także nie jest w stanie zapisać fotografii, więc połączenie lustrzanka+obiektyw wydaje się być bardzo naturalne i konieczne zarazem. W przeciwieństwie do kompaktów, w lustrzance możemy żonglować optyką w zależności od tego co chcemy uzyskać na fotografii. To obiektyw jest podstawowym środkiem do kształtowania obrazu i to od niego zaczyna się cały proces tworzenia fotografii. Wielu słynnych fotografów ma swoje ulubione obiektywy, które w ich rękach stają się doskonałymi narzędziami niezależnie od tego czy zajmują się fotografią artystyczną, czy też pracują jako fotoreporterzy. Odkrywanie cech poszczególnych obiektywów i tego w jaki sposób odwzorowują otaczającą nas rzeczywistość to bardzo mocny motor napędzający naszą pasję jaką jest fotografia. Częste plenery, ćwiczenia w domowym zaciszu, czy dokumentowanie wydarzeń rodzinnych rozwija nasze umiejętności i coraz głębiej wprowadza nas w świat lustrzanek. Ciągłe trenowanie jest o tyle ważne, że pełne opanowanie sprzętu pozwoli nam cieszyć się nie tylko ze zdjęć, ale także czerpać ogromną przyjemność z samego ich wykonywania. Drugą ważną cechą jest wielkość matrycy co wprost przekłada się na jakość plików. Dużo większa powierzchnia materiału światłoczułego sprawia, że w sytuacji gdy światła jest niewiele, aparat fotograficzny taki jak lustrzanka radzi sobie o wiele lepiej niż większość kompaktów. Cały sekret tkwi właśnie w dużych rozmiarach matrycy światłoczułej.
Podniesienie czułości matrycy lustrzanki nie jest tak brzemienne w skutkach jak w aparatach kompaktowych i można bez skrępowania korzystać z wysokiego ISO wtedy, gdy tego potrzebujemy. Jeżeli wysoką czułość połączymy z bardzo jasnym obiektywem to okaże się, że w miejscach gdzie aparat kompaktowy nie radził sobie zupełnie – lustrzanka jest w stanie pracować i pozwolić nam na wykonanie wymarzonych ujęć. Trzecim elementem lustrzankowej układanki jest fakt, że to aparat systemowy. Oznacza to, że oprócz wymiennych obiektywów, mamy do dyspozycji ogromną ilość osprzętu. Chodzi o lampy zewnętrzne, których można używać nie tylko jako zamiennik lampy wbudowanej wpięty w stopkę akcesoriów aparatu. Flesze można wyzwalać bezprzewodowo wtedy, gdy nie mają żadnego połączenia z lustrzanką i wykorzystać je jako kolejny sposób na dobrą zabawę, bodziec do eksperymentowania i materiał do rozwijania coraz to nowych umiejętności. Kreatywne wykorzystanie lamp błyskowych to ogromna wiedza do przyswojenia, ale też i duża dawka przyjemności. Dlatego zachęcam do tego, aby flesza nie traktować jako przedłużenie aparatu i zamiennik wbudowanej lampy, ale jako kolejne narzędzie to opanowania i sposób na ciekawe zdjęcia. Prócz lamp błyskowych możemy korzystać z całego szeregu innych akcesoriów, które mogą nam umilić fotografowanie lub zwiększyć możliwości naszej lustrzanki. Do tej grupy można zaliczyć uchwyty do zdjęć pionowych, które nie tylko zwiększają wygodę fotografowania, ale także podnoszą wydajność aparatu. Dostępne są akcesoria do wizjera optycznego w postaci wizjerów kątowych, lup i okularów powiększających, a także wymiennych matówek. W celu ochrony ekranu LCD można się zaopatrzyć w specjalnie zaprojektowane i wykonane osłony, które zabezpieczą powierzchnie panelu przed uszkodzeniami mechanicznymi, a jednocześnie zapewnią nam świetny obraz. Aparat kompaktowy pomimo swoich wielu niepodważalnych zalet nie zaoferuje nam tak dużych możliwości jak lustrzanka. Kupując taki rodzaj aparatu fotograficznego tak naprawdę pozyskujemy pierwszy klocek w systemowej układance, ale o tym już wspominałem powyżej. To, że mamy ogromny wpływ na to jak pracuje lustrzanka, możemy zmieniać obiektywy i korzystać z wielu akcesoriów pozwala nam osiągnąć wiele fantastycznych ujęć.
Dla wielu osób, które chcą fotografować portrety podstawowym kłopotem w aparacie kompaktowym była dużą głębia ostrości. W zdecydowanej większości kompaktów nie mamy możliwości wpływania na nią inaczej, niż przez wybranie trybu tematycznego "portret" lub "krajobraz". W lustrzance mamy nie tylko możliwość precyzyjnego wyboru punktu ostrzenia, ale również możemy wpływać na wielkość głębi ostrości poprzez manipulowanie stopniem otwarcia przysłony. Dzięki temu jest możliwe skierowanie uwagi osoby oglądającej zdjęcie na konkretny motyw, czy też twarz osoby portretowanej i jednoczesne rozmycie tła. Kontrolowanie głębi ostrości to jeszcze nie wszystko, ponieważ mamy pełną dowolność w doborze czasu ekspozycji. Wybór czasu ekspozycji ma również znaczenie kluczowe – podobnie jak głębia ostrości. Jego wydłużanie bądź skracanie to jeden z podstawowych środków jakie warto używać w zależności od tematu naszej fotografii i warunków w jakich się znajdujemy. Skracając ekspozycję jesteśmy w stanie zamrozić ulatującą bezpowrotnie chwilę wraz z całym ładunkiem detali jakie może nieść zdjęcie. Możemy uwiecznić mimikę twarzy boksera, fazy ruchu biegacza, drobinki wody uciekającej spod kół samochodu rajdowego... Takie przykłady można mnożyć w nieskończoność.
Jeżeli pójdziemy w drugą stronę, to poprzez wydłużanie czasów otwarcia migawki możemy ukazywać dynamikę i poprzez rozmycia podkreślać wrażenie ruchu. Tego typu techniki są bardzo często wykorzystywane przez fotografów sportowych, którzy poszukują sposobu na ukazanie dynamizmu wielu dyscyplin sportu. Lustrzanka daje nam szybki i łatwy dostęp do tego rodzaju środków – wystarczy tylko spróbować. Nikt nie powinien obawiać się lustrzanki, ponieważ jej skomplikowanie jest tylko pozorne. Tak naprawdę to aparat, którego obsługę - przy odrobienie wprawy - można traktować intuicyjnie. Zachęcam do ciągłego eksperymentowania, bo jest to najlepszy sposób na połączenie nauki i zabawy.


Dodane przez mogway dnia kwiecień 02 2010 19:59:43
0 Komentarzy ˇ 3079 Czytań Drukuj
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

mogway
11/10/2010 19:41
W związku z przerwą na forum fotograficznym, zachęcam do korzystania z tego forum.

207339 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-2005

Hip Hop Theme by Guc!o

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie